زنده گی نامه محترم مولوی مطیع الحق خالص

مولوی مطیع الحق خالص فرزند رهبر جهادی محترم مولوی محمد یونس خالص رحمه الله در سال 1340 شمسی در یک خانواده جهادی، روشنفکر و علم پرور در ولایت ننگرهار ولسوالی خوگیانی، قریه نکرخیل چشم به جهان گشود. محترم مولوی محمد یونس خالص از شخصیت های بارز، تأثیر گزار، عالم فرهیخته و از رهبران جهادی افغانستان بود که سال ها بمنظور اعلای کلمة الله بر ضد اشغال شوروي و امریکا جهاد و مبارزه کرد.

مولوی مطیع الحق خالص دورۀ تعلیم و تربیه ابتدایه خویش را نزد پدر و دو کاکای مهربانش محترم مولوی محمد یوسف و مولوی محمد اسحاق محق رحمهما الله آغاز نموده و تحصیلات متوسطه و ثانوی را نیز در قریۀ خود فرا گرفت. وی بعد از کودتای نظام کمونیستی در افغانستان به کشور همسایه پاکستان هجرت نموده، دوره های متباقی تحصیلات عالی خویش را در مدارس مختلف ایالت خیبر پښتونخوا پاکستان، سند لسانس را در دانشکدۀ شرعیات از جامعه مدینه منوره کشور عربستان سعودی در سال 1988 م مطابق 1408 قمری برابر با سال 1365 شمسی و سند ماستری را در بخش تحقیقات اسلامی از پوهنتون پنجاب در شهر لاهور پاکستان، بدست آورد. وی در سال 1408 قمری مطابق 1365 شمسی نیز به صفت استاد در مدرسه الهجرت والجهاد در شمشتو در پشاور پاکستان مصدر خدمت گردید و نیز بصفت مسئول ارتباطات مؤسسات خارجی تعلیم و تربیه تنظیم جهادی (د افغانستان اسلامی حزب) ایفای وظیفه نمود. ولی، بنابر عشق و علاقۀ که به جهاد و مبارزه داشت و نیز در خانواده مجاهد پرور بزرگ شده بود، هیچگاه صف جهاد و مبارزه را ترک نکرد و در خط نخست جهاد برای آزادی کشور دوشادوش مجاهدین بر علیه قشون سرخ کمونیستی و متحدانش تا پیروزی مجاهدین و شکست دشمنان دین و اسلام؛ جنگید.

مولوی مطیع الحق خالص بر علاوه تحصیلات عالی حفظ قرآن عظیم الشأن را در سن 55 سالگی تکمیل نموده و در سال های 1990 و 1991 م مطابق 1369 و 1370 شمسی دوره بزرگ کتب احادیث نبوی را در مدرسه امداد العلوم شهر پشاور فرا گرفته است که بر علاوه زبان مادری (پشتو)، به زبان های فارسی، عربی و اردو مهارت کامل دارد.

ایشان در سال 1412 ق مطابق 1372 شمسی در دوران قیام دولت اسلامی افغانستان در ولایت ننگرهار، بحیث معاون ریاست تعلیم و تربیه مقرر گردید و در زمان اشغال افغانستان توسط امریکا، نقش قدم پدر مرحومش را تعقیب نمود و راه جهاد را برگزید، در ترغیب و تشویق مجاهدین در این راه مقدس نقش بارز را ایفا نموده و مسوولیتهای نظامي و مطبوعاتي را به دوش داشت. بعد از مبارزه نظامی علیه حکومت امریکا و متحدانش در سال 2019 م مطابق 1398 شمسی عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی افغانستان در قطربا امریکا شد. و در همن زمان عضو دفتر سیاسی قطر از جانب امارت اسلامی افغانستان و در سال 1399 شمسی عضو تیم مذاکراتی امارت اسلامی افغانستان با حکومت گماشته شد.

محترم مولوی مطیع الحق خالص به اساس فرمان شماره 24 ج 1 مؤرخ 26 / 2 / 1443 مطابق 12 / 7 / 1400 شمسی امیرالمؤمنین شیخ هبة الله آخند زاده حفظه الله، بصفت سرپرست ریاست جمعیت هلال احمر افغانی تعین گردید که تا بحال در این نهاد خیریه در راستای خدمات بشردوستانه نقش مهم را از خود تبارز داده است.